A Nyaral a baba! című bejegyzés 1. részében már röviden érintettük az autósülés kérdését.
5 pontban kifejtettem, mik azok a legfontosabb dolgok, melyeket autósülés vásárláskor mindenképpen figyelembe kell venni.
Manapság számos autósülés gyártó terméke elérhető Magyarországon, de közel sem mindegy, hogy biztonsági és kényelmi szempontból melyiket választjuk.
A fenti cikkben leírtam, hol és milyen módon vásároljunk ülést. Azonban ebben a bejegyzésben szeretném részletesen bemutatni az egyes funkciókat, előnyöket, valamint igyekszem tisztázni a szakkifejezéseket, melyek felmerülhetnek a gyerekülésekkel kapcsolatban.
Szabványok
Először is kezdjük azzal, hogy az Európában forgalmazott autósüléseket a gyártónak minden esetben be kell vizsgáltatni, és bizonyos szabványnak meg kell feleltetni.
ECE R44/03, ECE R44/04 és ECE R129 (i-Size)
Csak és kizárólag az ECE normának megfelelt autósülést szabad használni, mert ezek különböző kritériumok alapján tesztelt ülések. Hogy megfelel-e az előírásnak, azt nagyon könnyű kideríteni, ugyanis, ezekre az ülésekre egy narancssárga címke van ráragasztva, melyen a következő információk állnak:
-
Az ECE norma száma
-
Az ülés használhatósága: Universal = bármilyen autótípushoz használhatjuk; Semi-universal = csak bizonyos típusokhoz; Specific = meghatározott típushoz
-
Testsúly vagy testhossz meghatározása (attól függően, mely ECE norma szerint lett bevizsgálva)
-
Az "E" betű=megfelelt, a mellette lévő szám az ország kódja, amely a minősítést kiadta
-
Azonosító számsor
Az ECE R129 vagy más néven i-Size szabvány
Az ECE norma 2013-ban bevezetett új szabványa, mely annyiban tér el az ECE R44/03 és 04 jelzésűtől, hogy:
- a gyereküléseket nem súly szerint, hanem cm-ben meghatározott testmagasság szerint csoportosítják
- előírás, hogy a 15 hónapnál fiatalabb gyermekeket csak és kizárólag menetiránynak háttal szabad bekötni
- oldalirányú, dinamikus ütközési tesztet is megkövetel
- isofix rendszerrel ellátott autóban használható
Az új norma bevezetésének oka a még mindig sok halálos kimenetelű balesetek száma, melyben gyermekek legtöbbször a helytelenül bekötött ülés miatt sérülnek meg. Többek között ezt hivatott kiváltani az isofix rendszer. Valamint a korábbi vizsgálati normák nem követelték meg az oldalirányú ütközés elleni védelmet, mely szintén nagy rizikó faktor a baleseteknél. Továbbá a magasság szerinti besorolás egyértelműbbé és pontosabbá teszi a megfelelő ülés kiválasztását.
Milyen tesztnek vetik alá az üléseket?
Európában a legelterjedtebb teszteket az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) illetve az ÖAMTC (Österreichische Automobil-, Motorrad- und Touring Club) végzi.
A gyereküléseket komplex vizsgálatoknak vetik alá, melyen az alábbiakat vizsgálják:
- frontális- és oldalütközés esetén mennyire biztonságos
- biztonsági öv nyomvonalát, méretre igazíthatóságát
- stabil elhelyezkedést
- fejvédelmet
- beszerelhetőséget
- hibás használati lehetőségeket
- gyermek be- és kicsatolását
- használati utasítást
- kényelmi funkciókat: lábak elhelyezkedése, ülőrész, gyermek látótere
- tisztítást, megmunkálást
- káros anyagok jelenlétét
Gyerekülések méret besorolása
A korábbi ECE R44 normák esetében a testsúly alapján csoportosítjuk a gyereküléseket:
Korcsoport besorolás |
Testsúly |
Körülbelüli életkor |
0 |
0-10 kg |
0-9 hónap |
0+ |
0-13 kg |
0-15 hónap |
I. |
9-18 kg |
9-48 hónap |
II. |
15-25 kg |
3-7 éves |
III. |
22-36 kg |
6-12 éves |
A legfrissebb ECE R129 (i-Size) norma a testmagasságot veszi alapul, mely azonban az egyes gyártóknál eltérő lehet, nézzünk egy példát a Jané autósülésekre:
Korcsoport besorolás |
Magasság |
Körülbelüli életkor |
0+ |
40-83 cm |
0-15 hónapos |
I. |
75-105 cm |
1-4 éves |
II./III. |
100-150 cm |
3-12 éves |
Azonban léteznek olyan ülések is, melyek több korcsoportot is lefednek, ezek az úgy nevezett gyermekkel együtt növő ülések, melyeknek általában a fejtámla és biztonsági öv magassága, esetleg az ülés szélessége is több fokozatban állítható, így például akár 1 éves kortól, egészen 12 éves korig használhatóak.
Mielőtt beleveted magad a vásárlásba, tedd fel az alábbi kérdéseket magadnak:
- Mik a gyermek paraméterei (életkor, testsúly, testmagasság)?
- Milyen hosszú időre keresek ülést (egy vagy több korcsoporton keresztül szeretném használni)?
- Milyen lehetőségeket kínál az autóm? (kikapcsolható légzsák, biztonsági öv hossza, isofix és top-tether csatlakoztatás, stb. Javasolt átfutni a gépjármű használati utasítását)
- Milyen színvilágban gondolkodjak (fiú, lány, unisex, az autó színeivel harmonizáló, stb.)?
- Milyen biztonsági és kényelmi funkciók fontosak számomra? (lásd alább a lehetőségeket)
Nézzük azon biztonsági funkciókat, amelyek meghatározóak lehetnek a választásnál.
Az isofix az egész világon szabadalmaztatott rögzítési rendszer, melyet az autó vázához rögzített kampókkal is be tudunk installálni. Ennek a megoldásnak a legfontosabb előnye, hogy nem tudjuk rosszul bekötni. Amíg a hagyományos, nem isofix-es autósüléseknél sokszor bonyolult módon kell átvezetni az autó biztonsági övét, addig az isofix-szel ellátott üléseknél 1 kattintással áthidaljuk ezt a problémát. Továbbá, mivel az autó alvázához rögzül, egy esetleges ütközés esetén jóval kisebb az esélye, hogy az ülés kimozdul a helyéről.
A biztonságot tovább fokozhatjuk az Isofix bázistalp használatával, melyet egy állítható magasságú támasztó lábbal is felszereltek, így ütközés esetén megakadályozza, hogy az ülés vagy babahordozó előre bukjon.
A Top Tether Anchoring System szintén az előrebukás veszélyét hivatott kiküszöbölni, mégpedig úgy, hogy a gyerekülés tetején lévő hevedert az autó megfelelő pontjához csatlakoztatjuk. Ez a Top-Tether pont, autótípustól függően, lehet a hátsó ülés alján, plafonon, csomagtartóban. Erről érdemes az autó használati utasításában tájékozódni.
A SPS (Side Protection System), azaz megerősített oldalvédelem esetén a gyerekülés 2 oldalán energiaelnyelő anyag került beépítésre, ezáltal oldalirányú ütközés esetén fokozottabban védi a gyermeket.
A gyermek ki-és beültetését segítő szétnyitva maradó, belső biztonsági övek lehetővé teszik, hogy ne kelljen a gyermek alól kirángatni az öveket, amikor már beültettük. A fenti problémát némelyik gyártó ún. övkampókkal hidalta át, mely az ülés oldalán helyezkedik el, és kicsatoláskor ezen kampókba tudjuk az övet beakasztani.
GrowSafe biztonsági fejtámla: ha a belső biztonsági öv már eltávolítható a gyerekülésből, a biztonsági övpántokat és az övcsatot az övtároló rekeszekbe kell eltárolni az ülőrész textilhuzata alatt, és csak ezután lehet a GrowSafe fejtámlát a 2/3-as korcsoport számára magasabbra emelni.
AirProtect oldalvédelmi technológia: az ütődésre keményedő szivacsos-levegős fóliakapszulák kifejezetten a fej és nyak védelmére szolgálnak.
A védőpajzs tulajdonképpen a biztonsági övet hivatott kiváltani, ami a nevéhez hűen pajzsként védi a gyermeket.
A biztonságon túl a komfort is fontos tényező a babánknak, lássuk, milyen kényelmi funkciókkal rendelkezhetnek az autósülések.
A Procomfort rendszer az ülőfelület és fejtámla beállítását egy ún. pneumatikus (sűrített levegővel működő) gombbal teszi lehetővé, mellyel fokozatmentesen pozícionálhatjuk azt.
A Twinfix rendszer egyszerűbb isofix csatlakoztatást tesz lehetővé, mivel a karok egy gombnyomással vezérelhetők.
A HERO biztonsági rendszer megakadályozza az övek elcsavarodását, elmozdulását, megkönnyítve a bekötést.
Bizonyos típusoknál az isofix bekötést segíti egy visszajelző panel, mely zölddel jelzi a helyes bekötést, pirossal, ha nem megfelelő. Ezzel még inkább kiküszöbölve a hibázási lehetőséget.
Air Circulation System: az ülés hátfalába épített szellőzőrácsok biztosítják a levegőkeringést, ezzel növelve a baba komfortérzetét.
Néhány autósülés típusnak nem csak a magassága, hanem a szélessége is állítható, kialakítása révén a biztonsági övek pedig automatikusan igazodnak hozzá.
A 360° fokban forgatható ülés jó szolgálatot tesz a baba be- és kiemelésénél, illetve, ha menet közben szeretnénk átfordítani, azt egy mozdulattal megtehetjük.
A memóriahabos szivaccsal ellátott ülések a baba kényelmét hivatott még inkább fokozni.
A mózessé alakítható hordozók praktikussága nem kérdés, hiszen nem kell külön mózest venni, valamint hordozóként és mózesként is szabályosan beköthető az autóba.
A gerinckiemelő szűkítőpárnának köszönhetően a baba kényelmes, a számára megfelelő pozícióban fekhet, mely hasznos lehet a hosszú utazások során.
Az autós hordozókra gyárilag felszerelt napvédő kupola megakadályozza, hogy a baba szemébe süssön a nap. Ezek között vannak felhajtható és levehető verziók.
A lábtartóval felszerelt ülések is a komfortérzetet hivatottak fokozni, mely egy hosszabb utazás során kényelmesebb elhelyezkedést biztosít a gyerkőcnek.
Létezik már beépített légzsákkal felszerelt gyerekülés is, bár ennek az ára még igen borsos.
Az egyszerűen levehető, mosható huzat az ülés tisztán tartását nagyban megkönnyíti. A minél több fokozatban állítható fejtámla magasság a gyermekkel együtt növő, vagyis a több korcsoportot lefedő üléseknél fontos kritérium. Az ülés több fokozatban dönthető funkciója leginkább a hosszabb utakon lehet nélkülözhetetlen tényező, amikor is a gyermek elalszik, olyankor ülő pozícióban a feje előre bukhat, nem kényelmes és nem is biztonságos neki. Erre megoldás az ülés megdöntése, így kiküszöbölhető a fent említett probléma.
Kiegészítők
Az autós utazások során számos további kiegészítő áll rendelkezésre, melyek mind kényelemben, mind biztonságban hasznosak lehetnek az útra kelő szülőnek és csemetének.
Az autósülés vásárlása ne impulzus alapján történjen! Át kell gondolni, körbe kell járni a témát, és ne ezen spórolj, mert akármennyire is megfontoltan és jól vezetsz, ez sajnos nem mindenkiről mondható el az utakon!
Balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!
Ha tetszett a bejegyzés, like-olj és kövess, mert hamarosan újabb témával jelentkezem.