Babaszafari

15 tévhit az autósülésekkel kapcsolatosan

2022. január 18. - Babaszafari Móni

child-seat-reviews.jpg

A biztonsági gyerekülés vásárlása sokszor keménydió a szülőknek, mert könnyű elveszni a kínálatban. De az is előfordulhat, hogy rossz döntést hozunk meg azért, mert az információink falsak a témában. Jelen cikkemben igyekszem eloszlatni az autósülésekkel kapcsolatos leggyakoribb tévhiteket. Lássuk, mik is ezek: 

#1. Ha egy autósülésnek nincs ADAC tesztje, az nem lehet jó

Először is, évente átlagosan mindössze 50-60 autósülést tesztel az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Azonban ennél azért jóval több modell legurul a gyártósorokról. Továbbá az ADAC teszt igen összetett, ahol ugyan a biztonságot 50%-ban súlyozzák, azonban a tesztelés nemcsak a biztonsági kritériumokból áll. Lássuk pontosan, hogy mik is ezek:

adac_teszt_tablazat.jpg

Szóval, ha egy autósülésnek nincs ADAC tesztje, az nem azt jelenti, hogy nem biztonságos vagy nem használható. Valamint a gyengébb teszteredmény sem feltétlenül a biztonság hiányát jelenti, ezért érdemes az ADAC hivatalos oldalán nemcsak a teszteredményt megnézni, hanem a részletes pontozást is. 

ADAC pontozás:

  • 0,6-1,5 - KIVÁLÓ
  • 1,6-2,5 - JÓ
  • 2,6-3,5 - KIELÉGÍTŐ
  • 3,6-4,5 - ELÉGSÉGES
  • 4,6 - NEM MEGFELELŐ

#2. Csak az isofixes autósülés biztonságos

Természetesen az Európai Unióban forgalmazott, ECE szabvány szerint gyártott, az autó biztonsági övével beköthető autósülések mind megfelelnek az elvárt kritériumoknak, ami a biztonságra is kiterjed. Azt, hogy egy gyerekülés mennyire biztonságos, nemcsak a bekötés határozza meg, hanem az ülés szerkezete is. Például az ADAC tesztek során találunk olyan övvel beköthető ülést, amely jobb eredményt ért el, mint egy isofixes modell. 

discover-highstandards.jpg

3. Minél drágább egy autósülés, annál biztonságosabb

Az ár nemcsak a biztonságot jelképezi. Minden gyártónál más kritériumok alapján történik az árképzés. A márka piaci pozícionálása, az anyaghasználat, az extra funkciók mind sokat nyomnak a latba. Azonban sok prémiumkategóriás márka saját tesztlaboratóriumot üzemeltet, ahol bevizsgálja termékeit, ezért ennek fenntartási költségeit is beépítik a termék árába. Így egy középkategóriás autósülés - ami lehet, hogy nem prémiumminőségű anyagokból készült, és nincs benne annyi plusz funkció – lehet ugyanannyira biztonságos, mint a fullextrás, felsőkategóriás modell. Sokszor a szülő szempontjából kényelmesebb használatot is meg kell fizetni, ilyen pl. a forgatható, illetve a világítással ellátott gyerekülés. 

highlight-3025-1.jpg

#4. A 0-36 kg kategóriás ülés megfelelő az újszülöttnek

Ugyan ezeket az ún. gyermekkel együtt növő üléseket 0 kg-tól kategorizálják, azonban soha nem szoktuk ajánlani féléves kor alatt. Az ülni még nem tudó babáknak a legbiztonságosabb és legkényelmesebb az autóshordozó, mely szigorúan csak menetiránynak háttal köthető be az autóba. Arról nem is beszélve, hogy az autóshordozóval egyszerűbb is mozgatni a babát, hiszen a fogantyú segítségével hordozhatjuk a babával együtt, valamint a legtöbb modell ráhelyezhető a babakocsira.

newborn-baby-sit-car-seat-safety.jpg

#5. Ha kinőtte az autóshordozót a gyermek, akkor menetirány szerint kell bekötni az autóba

A legújabb norma szerint erősen ajánlott a gyermeket 1,5 éves koráig menetiránynak háttal utaztatni az autóban. Mivel ebben a helyzetben jelentősen csökken a sérülés veszélye, a fejlettebb országokban ezt a korhatárt amennyire lehet, kitolják. Így egyre több gyártó számol ezzel, és úgy fejleszti ki az gyereküléseit, hogy az minél tovább használható legyen menetiránynak háttal. Ehhez a legkényelmesebb megoldás a támasztólábbal ellátott bázistalp használata. Ezek az ülések főleg a 0-18 kg kategóriába tartoznak. Így ameddig a gyermek lába kényelmesen elfér, addig ajánlott menetiránynak ellentétesen bekötni az ülést az autóba, amennyiben az alkalmas rá. 

britax-romer-max-way-rwf--lifestyle.jpeg

#6. Az i-Size szabvány csak a testhossz meghatározásban tér el a korábbi szabványtól

A legújabb i-Size (ECE R129) minősítés szerint már nem testsúly, hanem testhossz szerint kategorizálják a gyártók az autósüléseket. Azonban nemcsak ebben tér el a korábbi normáktól. Az i-Size szabvány szerint gyártott gyereküléseknek szigorúbb elvárásoknak kell megfelelniük, mint a korábbi normák szerint készült termékeknek. Nézzük, mik is ezek:

  • i-size.pngAz i-Size ülések csak isofix rendszerrel ellátott autóban használhatóak, vagyis az autó 3 pontos biztonsági övével nem köthetőek be. Ez alól azok az autóshordozók kivételek, melyek bázistalp nélkül is használhatóak.
  • A 15 hónaposnál fiatalabb gyermekek csak és kizárólag menetiránynak háttal köthetőek be az autóba, ezt a lehetőséget minden, ebbe a korcsoportba tartozó, i-Size szabványú autósülésnek biztosítania kell.
  • Az i-Size autósülések oldalirányú, dinamikus ütközési teszttel kell hogy rendelkezzenek.

Ezek a kritériumok lehetővé teszik, hogy a kisgyermekek a lehető legnagyobb biztonságban utazhassanak az i-Size ülésekben.  

#7. Egy esetleges baleset után nem kell lecserélni az autósülést, ha kívülről nem tűnik sérültnek

Akármilyen kismértékű ütközésről van szó, még akkor is, ha látszólag a biztonsági ülés nem sérült, akkor is ajánlott a csere. A belső szerkezetben olyan károk keletkezhetnek, amelyek ugyan kívülről nem érzékelhetőek, azonban egy újabb esetleges balesetnél nem fogja az ülés ellátni 100%-osan a feladatát. Ezek például: a belső héj sérülése, szerkezet elcsavarodása, a biztonsági öv kinyúlik, az övszorító, -tartó szerkezet megsérül stb.

Ezért is szeretném kihangsúlyozni, hogy használt autósülést csak és kizárólag abban az esetben vásároljunk, ha biztosan ismerjük annak az előéletét!

used-car-seat.jpg

#8. Az ülésmagasító 15 kg-os testsúlytól már biztonságosan használható

A KRESZ szabályzat nem tér ki kifejezetten az ülésmagasítók használatára. Ami feketén-fehéren le van írva, az az, hogy 150 cm magasságig kötelező gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítani a gyermeket. Ebből azonban nem derül ki, hogy mi az a súly vagy magasság, ami felett használható az ülésmagasító. A gyártók kétféle súlykategóriába szokták sorolni az ülésmagasítókat: 15-36 kg (II. csoport) és 22-36 kg (III. csoport). Azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy egy 15 kg-os gyermeknek még nem biztonságos az ülésmagasító, hiszen nem mindegy, hol fut a biztonsági öv.

Az ajánlás az, hogy a gyermeket 135 cm magasság felett lehet úgy bekötni az ülésmagasító használatával, hogy az autó biztonsági öve a megfelelő védelmet nyújtsa a számára. 

ulesmagasito.jpg

#9. A gyerekülés csak az autó hátsóülésén használható

A KRESZ szerint: "A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták."

Tehát a háttal beszerelhető autósüléseket, illetve autóshordozókat használhatjuk az anyósülésen. Én személy szerint, amikor még hordozóban utaztattam a lányomat, és egyedül mentem vele, akkor mellém kötöttem be, hogy folyamatosan szemmel tarthassam. Ha valamire szüksége volt, nem kellett hátranyúlkálnom, és így ő is és én is nyugodtabban utaztunk. Ez mindenkinek az egyéni döntése, hogy mi a kényelmesebb és biztonságosabb számukra. 

young-beautiful-woman-driving-car.jpg

#10. Egy autósülést nem lehet rosszul bekötni

Rossz hírem van, sajnos be lehet! Amikor az autó biztonsági övével kötjük be a gyerekülést nagyon körültekintően el kell olvasnunk a használati útmutatót, és az ábráknak megfelelően kell eljárnunk. A biztonsági öv elvezetését a gyártók sokféleképpen oldják meg, és sajnos hibázásra adhat lehetőséget egy bonyolult megoldás. Érdemes a vásárlás alkalmával a szakeladót megkérni, hogy az üzletben kihelyezett próba autóülésen mutassa meg a bekötés menetét. Az isofixes és támasztólábbal ellátott üléseknél ez a hibázási lehetőség sokkal kisebb. Nagyon sok márka még egy indikátorral is bebiztosítja ezt a műveletet, ahol piros és zöld jelzések mutatják a bekötés helyességét. 

isofix.jpg

#11. Kabátban is ugyanolyan biztonságos az autósülésben ülni

A szakemberek nem javasolják a vastag kabátok viselését a gyerekülésben, mert ebben az esetben a belső biztonsági övet nem tudjuk optimálisan beállítani. Ezért a nagykabát helyett célszerű más alternatív megoldást keresni. Mik ezek: autóshordozó esetén lábzsák illetve hordozóba tehető bundazsák lehet a megoldás, vagy egy vastagabb takaró használata. A nagyobb gyermekeket pedig bekötés után szintén takarjuk be, amíg nem lesz megfelelő a hőmérséklet az autóban. Végső esetben pedig ha úgy döntünk, hogy a kabát marad, használhatunk övrögzítő csatot, mely a belső biztonsági övet összefogva megakadályozza, hogy a gyermek válláról lecsússzon az öv. 

happy-baby-boy-sitting-baby-car-seat.jpg

#12. A taxiban nincs lehetőség autósülésben utaztatni a gyermeket

A KRESZ szabályozás kimondja, hogy a taxiban nem kötelező a biztonsági gyerekülés. Azonban sajnos nincs garancia arra, hogy a taxival való utazás biztonságos a gyermeknek ülés nélkül. Szerencsére azért már a nagyobb taxitársaságok számoltak ezzel, és lehetőség van igényelni olyan autót, amiben van autósülés, így a gyermeket is biztonságosan utaztathatjuk. Érdemes ennek utánajárni, és igénybe venni ezt a szolgáltatást, ha taxival utaztatjuk a gyermeket. 

cms-sim_1846.jpg

#13. A gyermekkel együtt növő, isofixes autósülések minden irányból beköthetőek isofix-szel

A 0-25 kg és 0-36 kg között használható autósöléseket nevezzük a gyermekkel együtt növő üléseknek, mégpedig azért, mert ezeknek jó esetben állítható a fejtámla- illetve övmagassága, sőt vannak modellek, amelyeknek a szélességét is tudjuk szabályozni. Ezek a gyerekülések lehetővé teszik a menetiránynak háttal valamint menetirányszerinti bekötést is a járműbe. Igen ám, de az isofixes modelleknél csak az egyik oldalon van isofix kar, ezért amennyiben az ülés nem forgatható a talpán, csak az egyik irányból tudjuk isofix rendszerrel rögzíteni (általában menetirány szerint). A másik irányból csak az övvel való rögzítés lehetséges. Abban az esetben, ha a fent említett kategóriákban választunk isofixes ülést, mindenképp ellenőrizzük a bekötési lehetőségeket. 

 lusso_image.jpg

#14. Az autóshordozót használhatjuk mózeskosár helyett, ha a babakocsi vázára rögzítjük

Nagyon sokszor látom azt, hogy a babakocsi vázára rögzített autóshordozóval sétálgatnak, kirándulnak a szülők. Itt szeretném megjegyezni, hogy a szakemberek nem ajánlják az autóshordozó mindennapi hosszas használatát, mert akármennyire ergonomikusan van kialakítva, a baba gerincének a teljesen fekvőhelyzet a legideálisabb. Hosszabb autós utaknál is érdemes 2 óránként megállni pihenni, és a babát kivenni a hordozóból. Amennyiben nagyobb sétára indulunk, használjunk mózeskosarat vagy vízszintesig dönthető háttámlájú sport babakocsit. 

hordozo_1.jpg

#15. A csecsemőket nem lehet teljesen fekvőhelyzetben utaztatni az autóban

Az a jó hír, hogy ez az állítás nem igaz. Léteznek ECE szabványnak megfelelt és tesztelt mózeskosárrá alakítható autóshordozók, melyek teljesen fekvőhelyzetbe állítva beköthetőek az autóba. Szuper megoldás, ha hosszabb autóútra indulunk a picivel. Amikor pedig már nagyobb és szeret nézelődni, akkor autóshordozóként beköthetjük menetiránynak háttal is.

matrix_light_2_plataforma_1_tumbado_copia.jpg

A fentiek tudatában, amennyiben autósülés vásárlás előtt állsz, érdemes szaküzletben szakeladók segítségével kiválasztani a számotokra legmegfelelőbb gyerekülést. Segítségül íme 5 kérdés, amit ha megválaszolsz magadnak, könnyebb lesz a döntés is: 

  1. Mik a gyermek paraméterei? (Életkor, testsúly, testmagasság)
  2. Milyen hosszú időre keresek ülést? (Egy vagy több korcsoporton keresztül szeretném használni?)
  3. Milyen lehetőségeket kínál az autóm? (Kikapcsolható légzsák, biztonsági öv hossza, isofix és top-tether csatlakoztatás, stb. Javasolt átfutni a gépjármű használati utasítását.)
  4. Milyen színvilágban gondolkodjak? (Fiú, lány, unisex, az autó színeivel harmonizáló stb.)
  5. Milyen biztonsági és kényelmi funkciók fontosak számomra? (isofix, dönthetőség, forgatható a talpon, beépített világítás stb.)

*************************************************************

Kapcsolódó cikkek:

*************************************************************

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg mással is, és kövess be, mert hamarosan újabb érdekes témával jelentkezem!

A bejegyzés trackback címe:

https://babaszafari.blog.hu/api/trackback/id/tr6816813138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása