Minden gyermek más ütemben fejlődik, szokták mondani. Ami természetesen igaz is, ennek ellenére minden életkornak megvannak azok a viselkedési sajátosságai, amelyek ha elmaradnak vagy késnek, érdemes szakemberhez fordulni, hogy feltárják ennek az okát, vagy éppen megnyugtassák a szülőt, hogy nincs gond.
Bizonyított tény, hogy minél előbb fény derül az esetleges problémára, - és a gyermek megkapja a megfelelő kezelést - annál nagyobb az esély a gyors fejlődésre, gyógyulásra. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a szülő is tisztában legyen vele, hogy mely életkorban, mik az elvárt fejlődési szakaszok.
A korai fejlesztés fontosságáról és lehetőségeiről beszélgettünk Kereskényi Bernadett gyógytornásszal, a Gézengúz Alapítvány szakmai vezetőjével.
Valóban igaz az a statisztika, hogy minden megszületett 10. gyermek fejlesztésre szorulna hazánkban?
Inkább úgy fogalmaznék, hogy átmeneti vagy tartós egészségügyi és/vagy pedagógiai megsegítésre van szüksége.
Mik azok a leggyakoribb problémák, rendellenességek, ami miatt korai fejlesztésre van szükség?
A gyermek fejlődése nagyon összetett folyamat, különböző területek (nagymozgások, finommozgások-manipuláció, beszéd-kommunikáció, gondolkodás-értelem, érzelem-magatartás szabályozás, önellátási és szociális készségek) egymással párhuzamosan, egymást erősítve fejlődnek. Bármelyik területen adódhat probléma, amely többé-kevésbé a többire is kihathat. Éppen ezért fontos az átfogó felmérés, vizsgálat, amely alapján eldönthető, hogy milyen beavatkozásra van szükség.
A szülők legtöbbször nagymozgás-beli elmaradás, eltérés miatt kérnek segítséget, egy éves kor alatt erre figyelnek fel leghamarabb. De lehet gond a csecsemő irritabilitása, nyugtalansága is, sokat sír, keveset alszik, vagy a táplálása jelent nehézséget. Ilyenkor is érdemes szakemberhez fordulni.
Egy éves kor után pedig leggyakrabban a beszéd késése és a gyermek szociális-magatartási furcsaságai kerülnek előtérbe.
Mik a lehetőségek a Gézengúz Alapítványnál, ha a szülő bizonytalan abban, hogy babája a megfelelő ütemben fejlődik-e, és szeretne szakemberhez fordulni?
Az alapellátásból beutalóval érkező gyermekek Alapítványunknál gyermekneurológusi vizsgálatot tudnak igénybe venni, amelyen a terápiás team egy tagja is jelen van. Továbbá ezt kiegészíti a fejlődéspszichológiai vizsgálat a fentebb említett összes fejlődési terület teszt alapú felmérésével. Ezek az ellátások magán-és közfinanszírozott formában is elérhetőek.
A részletes kivizsgálás szükséges ahhoz, hogy a gyermek a megfelelő terápiás-fejlesztő ellátást kapja. A vizsgálatokat kiegészíti a Szociális információs szolgáltatásunk, amely tájékoztatja a szülőket az államilag biztosított családtámogatási lehetőségekről.
fotó: Gézengúz Alapítvány
Milyen szűrések javasoltak csecsemőkorban, ahhoz hogy amennyire lehet, kizárjuk, vagy minél előbb felismerjük a fejlődési rendellenességeket?
Az alapvető szűrő funkció a védőnők-házi gyermekorvosok kezében van. A szülőknek fontos a havi (későbbiekben ritkább) alkalmakon, az ún. egészséges rendelésen megjelenni a babával. A kitöltött szülői kérdőívek felfedik az első figyelmeztető jeleket, ami alapján a házi gyermekorvos szakorvosi kivizsgálásra küldi a gyermeket.
Ezen kívül érdemes élni a hat hetes korban javasolt ultrahang szűrési lehetőséggel, amely fájdalom-és mellékhatás mentes módon értékes információt szolgáltat az agy, a hasi szervek, és a csípők normál vagy eltérő állapotáról. A csípők fejlődésének megítélését a gyermekortopédiai vizsgálat egészíti ki. Sok esetben már az újszülött osztályon megtörténik a látás-és hallásszűrés. Ha minden rendben van, akkor is érdemes egy éves korban a látást újra ellenőriztetni.
fotó: Gézengúz Alapítvány
Tudna példákat mondani arra, hogy milyen jellegű foglalkozások vagy eszközök alkalmasak arra, hogy a baba idegrendszeri és mozgásbeli fejlődését mi szülők elősegítsük?
Ha problémás a fejlődés, akkor megadja a szakember az erre vonatkozó iránymutatást. Azonban szeretném hangsúlyozni, hogy a mindennapokban a legfontosabb a babával, kisgyermekkel interakcióban eltöltött idő, vagyis az együttjátszás, a beszélgetés, a közös meseolvasás, könyv lapozgatás. A lakás bútorainak, vagy pl. konyhai eszközeinek együttes felfedezése, családi birkózások, éneklések, testrészek mondókázással egybekötött megismerése mind-mind nagyon hasznos és könnyen elérhető lehetőségek.
Elengedhetetlen az is, hogy sokat legyenek együtt a szabad levegőn. Hasznos lehet egy - egy közösségi foglalkozásra eljárni (babaúszás, ringató, játékos torna), de ez ne vegye el az időt minden mástól, és főleg ne legyen a gyermek ezek miatt folyton az autósülésben utaztatva. Nem kell különleges eszközökre gondolni, adva vannak a játszóterek a hintával, csúszdával, mászókával. Oda el lehet menni kismotorral, rollerrel, biciklivel. Ha ezeket a lehetőségeket minden nap kihasználjuk (esős napon is lehet pocsolyákba ugrálni), akkor a legtöbbet tettük gyermekünk kiegyensúlyozott testi-lelki fejlődése érdekében.
Egyfajta iránymutatásként a Gézengúz Alapítvány weboldalán elérhető, hogy mik azok a jelek, melyekre oda kell figyelni, és indokolt esetben ajánlott szakemberhez fordulni.
Lássuk, néhány példát a baba első évéből (a teljes lista megtalálható az Alapítvány honlapján):
0-3 hónap között
a baba aluszékony, nehezen ébreszthető még etetésekhez is
- nagyon nehezen nyugtatható meg, sokat sír, alig alszik
- evési, etetési nehézségek mutatkoznak, különösképpen, ha ez ingerlékenységgel párosul
- izmai túl lazák, vagy túl merevek
- fejét a 3. hónapban sem tudja hason emelni
- hason a fejét úgy emeli, hogy a lábát is mereven emeli hozzá („hintaló” formában)
- következetesen csak az egyik oldal felé fordítja vagy dönti a fejét
- a fej hátsó része vagy egyik oldala ellapult
- erősen kedvel egy testtartást, és csak nehezen mozdítható ki ebből (pl: egyik oldalra „C”-ben görbül: „kiflizik”; vagy a hátát nagyon homorítja: csak popsin és fejen fekszik)
- szemeit, száját, végtagjait aszimmetrikusan tartja, mozgatja (kevesebbet mozgatja az egyik testfelét a másikhoz képest)
- nem figyel arcra az első hónap után, nem követi 2 hónaposan a szeme előtt mozgatott tárgyakat
- nem figyel fel a hangokra, zajokra környezetében
3-6 hónap között
mindig szorosan összezárva tartja egyik vagy mindkét kezét
- kezeit nem nézegeti 4-5 hónapos kora után sem
- nem nyúl játék után 5 hónapos kora után sem
- bármilyen pozícióban hátrafeszíti a testét
- nem tud az oldalára fordulni és az oldalhelyzetet megtartani (5-6 hónaposan)
- hason csak egyik oldalára helyezi át a testsúlyát és/vagy csak egyik kezével nyúl ki játékért
- a földön játszva nem változtatja a mozgásformákat
- leültetéskor állandóan előre dől vagy hátra feszít (6 hónaposan)
- csak pillanatokra néz rá arcra, tárgyakra
- mosoly, kacagás, hangadás kezdetei nem észlelhetők az időszak végére sem
- mozgásfejlődése jelentősen elmarad (hason nem támaszkodik fel, ölben fejét nem tartja)
6-9 hónap között
- nem tudja a kezét középvonalban összefogni
- nehézséget jelent a kezeken, karokon megtartani a testsúlyt hasalás közben
- kúszás-mászás helyett inkább páros lábbal löki vagy páros karral húzza magát (nyuszi-ugrás, fókázás, akár háton csúszkálás)
- nem tud önállóan megülni
- nagyon széles terpeszben vagy „W” -ben ül
- aszimmetrikusan használja a két testfelét
- nincs nagy késztetése arra, hogy mozogjon, felfedezzen vagy felkapaszkodjon
- nem gőgicsél, nem gagyog
- nem figyel a beszédre, a nevére
- darabos ételt rendkívül nehezen fogad el, illetve nem is hajlandó a szájához vinni
9-12 hónap között
- mozgásformáiban hiányzik a változatosság
- hiányzik az igény, hogy mozgás útján fedezze fel a világot
- az egyik testfelét többet használja
- következetesen aszimmetrikus mozgásmintákat használ (kúszásnál, mászásnál, felállásnál, kézhasználatban)
- csak egy irányba jár oldalazva bútorokba kapaszkodva
- következetesen lábujjhegyen áll, oldalazik és jár
- nehézsége van a tárgyak (különösen a kicsik) megragadásával és elengedésével
- mozgásfejlődése elmarad (nem fordul, gurul, kúszik, mászik, ül fel, áll fel az időszak végére)
- egyszerű kis utasításokat, produkciókat („pá-pá”-t inteni) az időszak végére sem teljesít, a tiltást nem érti.
- játéka kizárólag a tárgyak eldobálása, illetve sztereotip ütögetése
- általános viselkedésére a „tanult tehetetlenség” jellemző (a felnőttektől várja, hogy mindent megcsináljanak helyette)
forrás: www.gezenguz.hu
Tipp:
A Lorelli Toys Adventure játszószőnyege puha anyagból készített játszóhely, amely fejleszti a kisbaba érzékszerveit. A matracon háton fekve nézegetheti, megfogja, húzhatja, forgathatja a kis lelógó játékokat, ez nem csak leköti figyelmét, de fejleszti motorikus képességeit, illetve szem- és kéz koordinációját. A játszószőnyeg nem csak a kezeket készteti mozgásra, hanem a zenélő gombok a pici lábait is lendületbe hozzák.
A vidám figurák és színek felhívják magukra a baba figyelmét és elszórakoztatják őt. Ezek a kis állatok akár le is vehetőek és más helyre is felhelyezhetőek.
Újszülött kortól ajánlott.
Méret: 92x60 cm
A cikk a Gézengúz Alapítvány közreműködésével készült.
Ha tetszett a cikkünk, oszd meg mással is, és kövess minket, mert hamarosan újabb érdekes témával jelentkezünk!